donderdag 16 oktober 2008

Project

Deze week ben ik voorlopig slechts twee dagen op het project geweest omdat ik in bed heb gelegen met een serieuze keelontsteking. Maak jullie echter niet ongerust, vandaag sta ik opnieuw volledig op mijn benen.

Vandaag ging ik mee met een patiente die een rechtzaak lopen heeft met haar broer. Ze moest enkele zaken regelen voor haar rechtzaak. Ongelooflijk hoe vaak we van het kastje naar het muurtje werden gestuurd. Uiteindelijk kon de vijfde persoon ons verderhelpen - nu ja, ze moet volgende week terugkomen.

Maandag ontmoette ik een Nederlandse vrouw die drie jaar geleden eigenlijk voor twee maanden naar Cusco kwam, maar is gebleven en ondertussen haar eigen project heeft opgericht. Ik vind het een heel mooi project, omdat het een belangrijke leegte opvult tussen de bestaande projecten. Jongeren mogen immers slechts tot hun achttiende in een weeshuis of in de jeugdgevangenis verblijven, daarna komen ze opnieuw terecht in hun oorspronkelijke omgeving. Er zijn geen instanties of projecten die hen dan begeleiden. Alle gedane inspanningen zijn dan voor niets geweest. De jongeren staan immers met even lege handen als voorheen. Ik heb al heel wat vrijwilligers dit probleem horen aansnijden. Nu, het beperkt zich niet alleen tot Peru of tot die ene sector, ook in Belgie was - is? - er bijvoorbeeld lang geen opvang voor psychiatrische patienten die na hun behandeling het centrum konden verlaten.
De organisatie van die vrouw werkt samen met weeshuizen. Een aantal psychologen helpen de jongeren met het zoeken naar een richting die bij hun interesses en mogelijkheden past, en na hun opleiding helpt de organisatie met het zoeken naar een baan.

1 opmerking:

kwan001xyz zei

Yep, Ik herinner me enkele knackuitgave van enkele maanden geleden over jongeren op de rand van de maatschappij, 16 tot 18 jarigen, die opvang krijgen, maar na hun 18de hun eigen leven moeten leiden. Wat ze nooit geleerd hebben...dus met desastreuze gevolgen van dien. Het is inderdaad niet enkel in Cuzco, of in België. Je hebt dat ook in Hong Kong, in China, maar eigenlijk overal.

Grts
KJ