vrijdag 17 oktober 2008

Centro Salud Mental Juan-Pablo II (3)

Volgende week verander ik van project. Er komt immers een andere psycholoog-vrijwilliger in mijn plaats. In het centrum werken vele psycholoog-stagiairs. Eigenlijk ligt de nood hierdoor vooral op vlak van infrastructuur, terwijl in het ander project helemaal geen professionelen werkzaam zijn. Over het nieuwe project schrijf ik later meer, eerst wil ik nog even over het Centro Salud Mental schrijven.

De psychiatrie krijgt geen enkele subsidie van de staat. De meeste patiënten betalen zo'n vijf soles (iets meer dan een euro) per dag voor hun behandeling, sommigen kunnen zelfs niets betalen. Het geld komt voornamelijk van een overkoepelende liefdadigheidsinstelling (als ik het goed heb, heeft elke grote stad zo zijn eigen 'Beneficiencia'), die ondermeer een groot hotel in beheer heeft om haar verschillende projecten te kunnen bekostigen. Daarnaast werkt het centrum ook samen met een ziekenhuis. Voor elke patiënt die het ziekenhuis in het centrum kan plaatsen, krijgt het centrum een geldsom.

Het centrum is gevestigd in een oude gevangenis. Eigenlijk zouden ze zich graag in een ander gebouw vestigen, maar de overheid wil hier niet in tussenkomen. Met donaties trachten ze de gevangenis dan maar beetje per beetje op te lappen. Zo zullen mijn ouder verf schenken om de afgebladerde muren wat kleur te geven. Daarnaast is er nood aan stoelen, kledij, regendichte jassen, schoenen, ... Ondanks alle inspanningen van personeel en vrijwilligers blijven de leefomstandigheden - vooral in de gesloten afdeling - erbarmelijk. Mensen die geschokt waren door de reportages van weeskinderen in Roemenië, zouden ook door de omstandigheden hier hun ogen openen. Ik herinner me dat veel mensen na die reportages pleitten voor de sluiting voor die centra. Nu ik hier ben besef ik dat dit echter (in het geval van dit centrum) geen enkele zin heeft, het is immers de enige plaats in de ruime omgeving waar psychiatrische patiënten naar toe kunnen en de mensen die hier werken doen echt hun best om er iets van te maken. Er wordt - binnen de beperkte mogelijkheden die er zijn - schitterend werk geleverd.

1 opmerking:

Unknown zei

Hey Rein,

Blij dat je het goed maakt in Cusco. Goed dat je van project veranderd bent, nu ga je tenminste niet voor niets om 7 uur opstaan. Ik heb eigenlijk een vraag: tijdens het inpakken heb ik een papier met een emailadres van mijn juf bij het papier gelegd. Kan jij eens kijken of je het terugvind? Boven het adres staat haar naam: Nohemi en nog iets Castellano.

Alvast bedankt en doe het nog goed in Cusco, ik lees je blog met veel heimwee!

groetjes nina