zondag 28 september 2008

Centro Salud Mental Juan-Pablo II

Deze week is mijn vrijwilligerswerk (ietwat haperend) van start gegaan. Vorige week had ik een gesprek met de administratieve directeur van het centrum. Er was een nieuwe algemene directeur en nieuwe directeurs, nieuwe regels. Vrijwilligers werden niet langer aanvaard. Na wat heen en weer gediscussieer, mocht ik wel beginnen als de directeur van de Spaanse school een officieel document opstelde. Het zou echter twee weken duren voor het document langs de officiële instanties zou komen. Manfred - onze directeur - kwam na heel wat telefoongesprekken tenslotte bij de ex-directrice die ons verzekerde dat ze een woordje zou doen en dat ik toch kon starten op maandag. Toen ik maandag aankwam, wist de administratieve directeur echter van niets en kon ik terug naar af. Manfred belde daarop naar de medische directeur die instaat voor de aanwervingen van betaalde dokters en psychologen. Hij vertelde dat het geen probleem was: ik zou ingeschreven worden als betaalde psycholoog en nadien zouden we mijn statuut veranderen naar stagair of vrijwilliger. Dus, dinsdag ging ik opnieuw naar het centrum en de medische directeur verwelkomde mij heel vriendelijk. Op hetzelfde moment kwam de administratieve directeur echter langs. De twee heren trokken zicht terug en discussieerden een half uur lang. De administratieve directeur kwam met een lang gezicht buiten en ik kon starten...

De eerste twee dagen vielen tegen. In de psychiatrie zijn drie patiëntengroepen en omdat ik niet wist in welke groep ik kon starten, liep ik doelloos rond zonder echt iets te doen. Ik heb/had ook moeite om mij aan het veel lagere werktempo aan te passen, dat zal nog wel even duren. Na een een doelloos rondlopen op donderdag, besloot ik me zelf een groep toe te wijzen en ik begin mijn plaats wat te vinden. Ik zal nu voor 5 weken werken met patiënten met psychotische of persoonlijkheidstoornissen die gemiddeld twee maanden in het centrum verblijven. Daarna schuif ik voor 5 weken door naar een andere afdeling waar vooral patiënten met een alcoholverslaving verblijven. De collega's zijn heel tof, als ik toekom komt iedereen me begroeten (15 vrouwen kussen en 10 mannen een hand geven) en dinsdag gaan we met zijn allen pizza eten. Maandag mag ik de groepstherapie leiden. Interessant is dat psychologen in het centrum ook de bewegingstherapie doen en dat er - op het eerste zicht - veel belang gehecht wordt aan observatie.

3 opmerkingen:

Jeroen zei

Hehe, doet me een beetje denken aan wat er in't PSI op't studentensecretariaat allemaal gebeurt :-P

Ze hebben toch al mijn masterstatuut terug in licentiaat omgezet, nu nog m'n aggregaat in orde krijgen

Maar net als bij u komt het daar ook ooit allemaal in orde he ;-)

Rein Deconinck zei

Hehe, zeg wat moet je trouwens doen om je agregaat te mogen beginnen dit jaar. Ik moet dat ook nog doen, kheb mij gewoon ingeschreven, is dat genoeg? (Kmoet nog stage doen en dat ene vak:)

Jeroen zei

Ik denk dat dat wel genoeg gaat zijn, zo heb ik het ook gedaan, en ook kijken in uw ISP en zien dat uw stages aangevinkt zijn en doorsturen he. Bij mij kwam ook vanzelf de community van les- en luisterstage met alle documenten daarop op toledo.

Als je je seminaries al allemaal gedaan hebt natuurlijk... Zoniet weet ik het niet en zou ik eens naar 't secretariaat (kristel.vanhoven@ppw.kuleuven.be) mailen of naar de big boss, steven.janssens@ped.kuleuven.be, want die seminaries beginnen binnenkort...