dinsdag 16 september 2008

Peruaanse keuken

Het zal diegenen die me kennen niet verwonderen dat ik op mijn blog een plaatje reserveer voor de Peruaanse keuken. Het eten is hier zeer te smaken en ik pik er dan ook drie hoogte- of dieptepunten uit.

Op de foto hiernaast zie je Causa de atun. Causa ziet er uit als een soort cake, maar eigenlijk is het een koud gerecht gemaakt van aardappelpuree, allerlei soorten groenten en tonijn, op smaak gebracht met pikante kruiden. Een recept vind je hier.


Thuis kennen we cavia's als huisdieren, maar in de regio rond Cusco wordt Cuy gegeten. Het ziet er vreselijk uit als je het op je bord krijgt (foto's volgen later) en ik had het dan ook moeilijk om het te proeven, maar het smaakt zeer lekker. Sommigen zeggen naar kip, anderen naar konijn, maar volgens mij smaakte het naar geen van beiden.


Tenslotte is Ceviche een typische Peruaanse lekkernij (vooral in de kuststreek). Dit gerecht kan worden gemaakt met alle soorten vis. De vis wordt rauw opgedient, gemarineerd in een citroen. Het citroenzuur zorgt er voor dat het vlees enigszins gekookt wordt. Vorige week gingen we ceviche eten met onze lerares van de Spaanse school. Het smaakte me helemaal niet, maar volgens de lerares en anderen die het al eerder hadden gegeten was dit te wijten aan het restaurant. Ik probeer opnieuw in een beter restaurant!






2 opmerkingen:

Liesbet zei

Hey Rein!

Leuk om te lezen, al die (soms zeer bizarre) verhalen... Mooie foto's ook trouwens. Kan me niet echt een beel vormen bij Peru, maar je foto's van bouwwerken en uitzichten zijn wel knap (mooi weer lijkt het ook trouwens :-)). Dat tonijnpureeding ziet er trouwens zalig uit. Ik ben al op de receptensite gaan kijken en ga het zeker eens proberen...

Groetjes,
Liesbet

Sammy zei

Aangezien er geen link staat naar een cavia-recept neem ik aan dat ge dat zelf wel eens zult klaarmaken voor de vrienden? :p