woensdag 24 december 2008

Bedankingsmail inzamelingsactie



Cusco - Peru, december 2008

¡Buenos días familia, amigos y simpatizantes!
Deze keer komen we niet aankloppen om geld te vragen. We willen jullie in naam van het centrum bedanken voor jullie financiële steun. Bovendien ervoeren de directeur en de residenten het ook als een morele steun dat er in het verre België interesse is voor een therapeutische gemeenschap in het verre Peru. Jullie kregen € 1600 bijeen, veel meer dan Marij en ik hadden durven hopen. Onze actie bereikte ook twee kranten.

We gingen samen met de directeur de twee machines kopen voor de schrijnwerkerij: een schuurmachine en een freesmachine. Toen bleef nog een pak soles over. We kochten nog drie kleinere machines aan zodat fijne, afgewerkte producten kunnen worden gemaakt. We namen eveneens een polijstmachine over van een resident die zelf schrijnwerker is. Hij heeft dringend een medicinale behandeling nodig. Aangezien hij momenteel geen inkomsten heeft (hij verblijft immers in het centrum) en hij geen familie heeft die de behandeling voor hem kan bekostigen, was dit voor hem de enige kans om de medicatie te betalen. We kochten dertig matrassen en heel wat voedsel. Tenslotte zorgden we voor nieuw kookgerei: er was dringend een nieuwe grote kookpot nodig en er waren niet genoeg tassen, borden en bestek voor alle residenten.
Een klein bedrag reserveerden we voor Centro Salud Mental, een psychiatrische instelling waar Rein een maand vrijwilligerswerk deed. Ook Joris, de vriend van Marij, liep stage in dit project. De psychiatrie krijgt geen overheidssteun en hangt af van liefdadigheid. Financiële steun is voor hen dus meer dan welkom. Het geld werd gebruikt om een lekkend dak te herstellen en om papier en pennen te kopen.

Wat is de slaagkans van het schrijnwerkerijproject?

Er zijn momenteel twee residenten aanwezig die reeds jarenlang als schrijnwerker aan de slag zijn. Zij zullen de schrijnwerkerij begeleiden en de andere residenten opleiden. Eén van hen genoot zijn opleiding in Peru, de andere in Buenos Aires (Argentinië). Op deze manier leren de residenten nieuwe vaardigheden en bovendien kunnen de eindproducten verkocht worden om inkomsten voor het centrum te verzekeren.
We blijven in contact met de directeur van Nuevo Amanecer en met de vrijwilligerscoördinator van de Spaanse school die samenwerkt met het centrum. We houden jullie op de hoogte.

We willen het nog eens herhalen: Marij en ik waren aangenaam verrast door jullie massale steun. Heel erg bedankt!

Groeten,

Rein Deconinck en Marij Verwaest

Voor foto's, klik hier.

1 opmerking:

Unknown zei

Hoi Rein,

Je zult je misschien afvragen waarom je nu nog een bericht krijgt op je (Verouderde) reisblog. Welnu, ik ben in 2007 als vrijwilligster werkzaam geweest in Nuevo Amanecer en denk erover om volgend jaar voor langere tijd terug te keren als stagiaire Sociale Hulpverlening. Nu zie ik dat jij als kersvers afgestudeerd pyscholoog al een boel hebt klaargespeeld daar.

Nu hoop ik heel erg dat ik contact met jou kan hebben over de dingen die jij gedaan hebt daar, zodat ik daar, mocht het lukken mijn stage daar te doen, ermee verder te bouwen.

De afgelopen 2,5 jaar ben ik meerdere malen op en neer gevlogen naar Peru en elke keer weer ben ik in Nuevo Amanecer geweest. De laatste keer was in augustus 2009.

Ik laat je mijn emailadres, zou je me een berichtje kunnen sturen?

Groeten, Marlies Koenen
Marlies.koenen@hva.nl